Officium Defunctorum 1605 | Victoria’s zwanenzang vocaal en instrumentaal uitgevoerd door Capella Sine Nomine en het het Haags Viola da Gamba consort. Dit schitterende zes stemmige werk stond hoog op het verlanglijstje en was de reden voor het oprichten van Capella. Twee keer hebben we het uitgevoerd. Eén keer in Schiedam en één keer in Den Haag. Dit hoogtepunt uit de renaissance werd afgezet tegen drie fantastische motetten uit de romantiek: Denn er hat seinen Engeln befohlen über dir van Mendelssohn, Rheinbergers Abendlied en het Ave Maria van Bruckner.
Hail Gladdening Light | Romantiek uit West-Europa. Vertrekpunt in dit programma is de Cantus Missae van Rheinberger. Deze door renaissance polyfonie geïnspireerde, maar hoogromantische dubbelkorige mis is een waar staaltje van artistiek meesterschap. Met Bruckners Locus iste blijven we nog even in Duitsland om vervolgens in Nederland te belanden met het Salve Regina van Anton Verhey. Uit Frankrijk horen we de Quatre motets van Duruflé. Vervolgens steken we over naar Engeland en horen we het acht stemmige Ave Maria van Holst voor dubbel vrouwenkoor, There is an old belief van Parry en tot slot het dubbelkorige Hail gladdening light van Charles Wood.
Cum Jubilo | Dit keer zijn het alleen de heren van Capella Sine Nomine die zingen. Samen met Bert den Hertog zijn we te horen tijdens het eerste internationale orgelfestival in de Haagse Elandstraatkerk. Zowel de akoestiek van de kerk als de dispositie van het orgel zijn optimaal toegerust voor dit soms feestelijke en soms mystieke meesterwerk van Duruflé.
Colourful Compositions | Vaughan Williams – Mass in G minor, Grieg – Fire Salmer, Poulenc – Salve Regina, Messiaen – O Sacrum Convivium, Barber – Agnus Dei. Als er één verbindende factor is tussen de composities die dit keer op het programma staan bij Capella Sine Nomine is het de geheel eigen wijze waarmee de verschillende componisten met de hen kenmerkende harmonieën sfeer en kleur in hun werk wisten aan te brengen. Composities uit Engeland, Noorwegen, Frankrijk en Amerika met de voor elk van die landen karakteristieke sferen. Maar het gaat verder dan dat. Van elke componist die op dit programma staat kan gezegd worden dat hij een geheel eigen klanktaal heeft ontwikkeld. Een kleurrijke en beeldende klanktaal die, verbonden met elementen uit het verleden zoals het gregoriaans of de volksmuziek, voortdurend voor verrassende momenten zorgt en de luisteraar naar verschillende plaatsen zal brengen…
There’s something about Mary | Victoria – Missa Alma redemptoris mater, Sweelinck – Regina coeli, Rheinberger – Ave Regina, Grieg – Ave maris stella, Britten – Hymn to the virgin, Dresden – Assumpta est, Diepenbrock – Stabat mater speciosa. Van oudsher is Maria een belangrijke inspiratiebron geweest voor dichters en componisten. Het heeft geleid tot een keur van werken: mystiek, troostrijk, groots, intiem, gebeden, jubelzangen, lofzangen etcetera. Op het programma vinden we werken uit alle plaatsen en tijden. Uit de renaissance horen we muziek van Sweelinck en Victoria. Beide werken behoren tot het beste wat deze componisten ons hebben nagelaten. Uit de romantiek horen we werken van Grieg, Rheinberger en Diepenbrock. Vooral het harmonisch complexe en zelden gehoorde Stabat Mater van Diepenbrock valt op door zijn bijzonderheid. Matthijs Vermeulen schreef hierover al: Het is stralend van miniatuur, antiek van piëteit, modern van verlangend en onrustig sensitivisme. Ten slotte horen we uit de 20e eeuw werken van Sem Dresden en Gorecki. Opvallend is hierbij hoe beide componisten nastreefden eenzelfde mystieke sfeer op te roepen maar hierbij op ’t oor diametraal tegenover elkaar staande middelen hebben gebruikt.
Oh when the saints | Canis – Ave Sanctissima Maria, De Monte – Hodie Dilectissimi, Omnium Sanctorum, Philips – Cantabant Sancti, Pearsall – Tu Es Petrus, Stanford – Ye Holy Angels Bright, Poulenc – Quatre Petites Prières De Saint François, Harris – Faire Is The Heav’n & Bring Us, O Lord. Bij dit project zongen we een programma dat z’n oorsprong vindt in het feest van Allerheiligen. Op ’t programma stonden composities die direct voor deze gelegenheid zijn gecomponeerd én werken met teksten van en over heiligen. De concerten werden gegeven in de Onze Lieve Vrouw Hemelvaartkerk in Den Haag, de Wilibrorduskerk in Utrecht en de Onze Lieve Vrouwekerk in Geervliet.
What’s in a name? | Capella Sine Nomine. Voor een koor met deze naam, of eigenlijk zonder naam, is de stap naar Shakespeare niet een hele grote. Hij schreef immers: “What’s in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet…”. Deze beroemde zinnen waren de inspiratie voor het samenstellen van het programma bestaande uit Shakespeare songs, composities op namen én een mis mèt en tegelijkertijd zónder naam. Sommige werken zijn mysterieus, andere luchtig en sommige grappig. Bijzonder om te zeggen is dat Aart de Kort voor dit programma zijn Missa cum Nomine heeft aangevuld met een speciaal voor ons gecomponeerd Credo. Wij zijn hem hier zeer dankbaar voor en we hopen dat we deze compositie naar de wens van de componist kunnen uitvoeren!
Songs of Farewell | Dit keer hebben we weer een bijzonder programma samengesteld, waarin het afscheid van het leven centraal staat. Zo zingen wij de Songs of Farewell van Charles H. H. Parry, Seele, Vergiss Sie Nicht van Peter Cornelius en het Requiem van Herbert Howells. Deze drie werken behoren niet alleen tot de hoogtepunten uit de oeuvres van de componisten, maar ook tot de hoogtepunten van de koorliteratuur! Daarnaast zingen we het al even bijzondere als onbekende madrigaal Egidius, Waar Bestu Bleven van de hand van J. Nieland. Het wordt een troostrijk concert, waarbij de componisten ons een kijkje in de hemel geven.
ISOF | Het jaar 2017 wordt een bijzonder jaar voor de Nederlandse muziek. Het is dan 125 jaar geleden dat Hendrik Andriessen geboren werd en exact een eeuw terug dat Albert de Klerk ter wereld kwam. Om dit jubileum te vieren is Capella Sine Nomine uitgenodigd om te zingen bij één van de concerten van het Internationaal Symfonisch Orgel Festival in Den Haag! In samenwerking met organist Bert den Hertog zullen we een geweldig programma zingen met natuurlijk alleen muziek van Andriessen en de Klerk! Het concert vindt plaats op zondag 25 juni 2017 in de Elandstraatkerk in Den Haag. Het is fijn om deze muziek nog een keer uitvoeren, dus zingen we hetzelfde programma ook in de Bonaventura in Woerden op vrijdag 23 juni 2017.
Yes, Bach Again! | is een programma met oude en nieuwe muziek. De hoofdmoot van het programma bestaat uit drie motetten van Johann Sebastian Bach, met het motet Jesu, meine Freude als middelpunt. Daaromheen gedrapeerd zijn werken te horen van eigentijdse componisten zoals Knut Nystedt, Eric Whitacre en Randall Thompson. Door de volgorde van de werken ontstaat er een muzikale Spiegel im Spiegel.
Soothing Sounds | is een programma met soms spannende, soms verstilde maar bovenal troostende muziek. De luisteraar wordt meegenomen op een reis langs bekende en minder bekende componisten, die elk op hun eigen manier de rust en de stilte in hun composities hebben weten te verklanken.
Mystical Songs | bestaat uit composities van Herbert Howells (1892-1983), Edward Bairstow (1874-1946), Healey Willan (1880-1963) en John Rutter (1945), allevier componisten die in Engeland zijn geboren. Willan vertrok in 1913 naar Canada om daar uit te groeien tot één van de meest vooraanstaande componisten die het land heeft gekend. De andere drie hebben hun hele leven gewerkt in Engeland.
R&B | staat gewoonlijk voor Rhythm and Blues, maar vandaag voor Romantiek en Barok en dan met name voor Rheinberger en Bach, de naamgevers van het programma dat Capella Sine Nomine gaat uitvoeren.
No Strings Attached | Wie heeft een orkest nodig als je Capella Sine Nomine hebt? Capella Sine Nomine komt in oktober 2019 weer met een nieuw programma. Deze keer zullen zij prachtige en bekende instrumentale werken zingen die gearrangeerd zijn voor a capella koor.
Gifts for a Baby King | Capella Sine Nomine is uitgenodigd door de Stichting Orgel Elandstraatkerk om op 15 december 2019 een kerstconcert te geven in de prachtige Elandstraatkerk in Den Haag. Dit zal de eerste keer zijn dat CSN kerstmuziek gaat zingen, dus het gaat één groot feest worden!
Capella OldSkool 1 | Capella Sine Nomine gaat terug naar haar roots met OldSkool! Met een kleine bezetting bestaande uit 11 heren en 5 dames gaan we het Officium Defunctorum van Tomás Luis de Victoria uit ons allereerste CSN project opnieuw uitvoeren.
CSN 16 & 17 | Tijdens de coronatijd hebben we tóch voor twee projecten kunnen repeteren! Helaas konden deze concerten niet plaatsvinden. Ondanks de maatregelen en vele teleurstellingen, zijn we niet bij de pakken neer gaan zitten, en hebben we gedaan waar we goed in zijn: mooi met elkaar zingen, zelfs op 1.5 meter afstand!
Memento Mori | Na 1,5 jaar gedwongen stilte, hebben wij in oktober 2021 eindelijk weer concerten kunnen geven! In samenwerking met de Duitse acteur Hans Radloff en blokfluitist Willeke de Boer hebben wij o.m. het indrukwekkende Totentanz van Hugo Distler uitgevoerd.
A Festival of Lessons and Carols | Op donderdagmiddag 23 december om 15.30 uur zingt Capella Sine Nomine i.s.m. organist Bert den Hertog en liturg Barend Weegink A FESTIVAL OF LESSONS AND CAROLS.
Capella OldSkool 2 | In februari 2022 komt Capella Sine Nomine weer met een nieuw OldSkool project! Net als twee jaar geleden staan ook deze concerten in het teken van Oude Muziek. Zo zingen we werken van drie meesters uit de Renaissance; Byrd, di Lasso en da Victoria. En ook dit keer bestaat het koor uit een bezetting van 11 heren en 6 dames.
Reflections | In mei 2022 komt Capella Sine Nomine weer met een bijzonder programma, genaamd Reflections! Hierbij brengen we werken ten gehore van hedendaagse componisten zoals Roth, Ferko en Macmillan, én zingen we composities van oude meesters zoals Tallis, Byrd en Allegri, die hun inspiratiebron waren. Een boeiend en contrastrijk programma, dat een feest van herkenning gaat zijn voor de luisteraar!